Co je quinoa? Zjistěte, proč ji zařadit do jídelníčku i jak ji vařit

V současné době je stále oblíbenější superpotravina pod názvem quinoa (merlík chilský), která tělu dodává balíček všech potřebných esenciálních aminokyselin. Z jedné jediné plodiny tak získáte spoustu důležitých látek. Co je quinoa, jaký je její původ a jak ji správně připravovat?

quinoa-clanek

Co je quinoa?

Čtěte kinoa.

Někdy můžete zaslechnout také slovo „kínua“ vycházející z kečuánského názvu kinuwa.

Na první pohled vypadá quinoa podobně jako jáhly, amarant nebo kuskus, ale nenechte se mýlit. Zrníčka rostliny zvané merlík chilský poznáte podle jemné chuti a světlounce žluté, červené nebo černé barvy. A to hlavní – quiona obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin, které si tělo nedokáže samo vytvořit a musí je přijímat z potravy.

Jedná se o velmi odolnou rostlinu, které se dobře daří i s minimálním množstvím vláhy. Na pěstování nemá velké nároky a bez problému prospívá i v polopouštních podmínkách.

 

Kde se quinoa vlastně vzala

Quinoa pochází z horské oblasti And a po staletí ji pěstovali staří Inkové především na území dnešní Bolívie. Už dávno ale nepatří mezi potraviny chudých, jako tomu bylo kdysi. 

Díky rostoucímu zájmu o konzumaci zdravých potravin si ve druhé polovině 20. století našla cestu i do Evropy a od té doby se objevuje stále častěji na jídelních stolech ve vyspělých zemích, a to jak v domácnostech, tak postupně také v restauracích.

quinoa-obr-1

Jak se vaří quinoa

Quinoa je plodina, jejichž vaření je velmi jednoduché. Stačí chvilka a chutný pokrm máte hotový. A pak už jej hravě nakombinujte s čímkoliv, na co máte právě chuť.

Jak správně vařit quinou

  1. Co udělat ještě předtím, než dáte quinou vařit?

    Základem je quinou dobře propláchnout ve vlažné vodě, aby zmizela její nahořklá chuť způsobená tzv. saponiny, které se nacházejí na jejím povrchu a chrání semínka před škůdci.

  2. Jak dlouho vařit quinou a kolik vody je potřeba?

    Quinoa se vaří podobně jako rýže nebo jáhly. Rozdíl je v poměru vody a obiloviny. V případě quinoy se dávají 3 hrnky vody na 1 hrnek quinoy a většinou ji stačí povařit zhruba 10–15 minut v lehce osolené vodě. Pak se doporučuje ji ještě chvíli nechat dojít pod pokličkou, aby absorbovala poslední zbytky vody.

  3. Jak poznáte, že je quinoa vhodná k servírování?

    Hotovou quinou poznáte podle toho, že do sebe nasaje veškerou vodu a je hezky měkká, nadýchaná a přitom trošku křupavá. Měla by vypadat průsvitně.

 

Použití quinoy v kuchyni

Možná vás překvapí, jak je vařená quinoa univerzální. Vařená quinoa je výborná jako příloha ke grilované zelenině, k masu nebo do salátů. Dá se použít také jako pojivo do karbanátků, do snídaňových kaší, nebo dokonce i k přípravě dezertů.

S quinoou můžete v kuchyni experimentovat i na mnoho jiných způsobů – použít ji jako náplň do pečených rajčat nebo žampionů, v kombinaci s cuketou z ní vytvořit chutné placičky nebo třeba těsto na pizzu.

quinoa-obr

Quinoa a její účinky – proč ji pravidelně jíst


Quinoa obsahuje velké množství živin, vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek – je plná vitamínu A, E, B1, B2 a B9, hořčíku, fosforu, zinku, železa, vápníku, omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Za zmínku stojí také vysoký obsah vlákniny.

Je lehce stravitelná, a protože neobsahuje lepek a má poměrně nízký glykemický index, mohou ji konzumovat celiaci i diabetici.

Quinoa vařená – nutriční hodnoty

Výživová hodnota u 100 g vařené quinoi se pohybuje v těchto číslech:

Energetická hodnota  

120 kcal

Bílkoviny

4 g

Sacharidy

21 g

Tuky

2 g

Vláknina

3 g

 

Srovnání: Quinoa obsahuje až 2,5krát více aminokyselin než rýže.

Quinoa a zdraví

Quinoa je lehce stravitelná, nenadýmá a díky vysokému obsahu bílkovin je skvělou volbou i pro vegetariány. Díky obsahu kvalitních živin se dokonce používá také jako pokrm pro astronauty.

Chcete-li z quinoy vytěžit pro své zdraví maximum, vyzkoušejte ji naklíčenou. Zachová si tak všechny cenné látky, a navíc v ní ještě vzroste počet enzymů. Pro klíčení je vhodná kvalitní quinoa, ideálně co nejčerstvější.

Quinou můžete zařadit i při hubnutí

Vyšší obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny v quinoe napomáhá k udržení pocitu sytosti. Výhodou, kterou oceníte především při hubnutí, je i malé množství tuku, které tato superpotravina obsahuje. Pokud je vaším cílem ztratit přebytečná kila a zlepšit svou fyzickou kondici, určitě se vám vyplatí zařadit quinou do svého jídelníčku.